Ανάπτυξη Κουλτούρας: Η Δημιουργία Δικτύου Συν-ευθύνης (Accountability).
Ο Σκοπός.
Στο πλαίσιο της συνεχούς ανάπτυξης της κουλτούρας και των ανθρώπων του, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (AIA) αναγνώρισε την κρίσιμη ανάγκη να εστιάσει στη μετατόπιση από την απλή συμμόρφωση στη συνειδητή ανάληψη ευθύνης και τη Συν-ευθύνη. Το στρατηγικό ζητούμενο ήταν, ξεπερνώντας το επίπεδο της τήρηση των διαδικασιών και της επίτευξη των στόχων, να μπορεί κάθε εργαζόμενος να αναλάβει προδραστικά τη θέση του με συνειδητό τρόπο σε σχέση με τον αντίκτυπο που κάθε δράση του (ή έλλειψη δράσης του) έχει στην πράξη και στη διαμόρφωση ενός κλίματος αλληλουποστήριξης για όλους.
Η πρόκληση εντοπίστηκε στην ανάγκη:
Να ξεπεραστεί η αμυντική στάση που συχνά συνοδεύει τη συζήτηση περί ευθύνης και υπευθυνότητας, μετατρέποντας την κριτική σε ευκαιρία ανάπτυξης και διερεύνησης όλου του φάσματος υπευθυνότητας που μπορεί να μας επηρεάζει καθημερινά.
Να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο όπου τα μέλη των ομάδων θα μπορούν να υποστηρίζουν το ένα το άλλο στη διατήρηση της ευθύνης, μέσα από παραγωγική και ειλικρινή επικοινωνία.
Η Συμβολή μας.
Διαμορφώσαμε, σε στενή συνεργασία με τον οργανισμό και το HR, μία ολιστική, στρατηγική παρέμβαση δύο φάσεων που σχεδιάστηκε για να διασφαλίσει τη ανάδυση της έννοιας της υπευθυνότητας σε όλα τα επίπεδα του οργανισμού.
Εστίαση στην ηγεσία με και για τη συν-ευθύνη.
Οι People Managers εξοπλίστηκαν με πρακτικές και ψηφιακά εργαλεία (e-tools) για να ενσωματώσουν τόσο στη δική τους συμπεριφορά στην καθημερινή ηγεσία όσο και στον τρόπο που αναπτύσσουν την ομάδα τους δομημένες συζητήσεις με εστίαση στο πώς εκφράζουμε την υπευθυνότητά μας. Ξεκινήσαμε έτσι να δημιουργούμε μια κοινή πρακτική και μια κοινή γλώσσα.
Η διαδικασία περιλάμβανε βιωματικές συναντήσεις και follow-up e-meetings, με έμφαση στην αυτο-αξιολόγηση, τη χαρτογράφηση εμποδίων και τη συν-δημιουργία ενός Behavioral Model που μπορεί να αξιοποιηθεί στην πράξη.
Το πρόγραμμα επεκτάθηκε σε όλους τους εργαζομένους με στόχο τη συν-διαμόρφωση μιας κουλτούρας υπευθυνότητας.
Οι βιωματικοί κύκλοι μάθησης (Experiential Workshops) επικεντρώθηκαν σε εργαλεία για την εσωτερική αλλαγή και την αλληλεπίδραση, όπως η Σκάλα της Υπευθυνότητας (Ladder of Accountability), η αποδόμηση του τριγώνου «Θύμα-Θύτης-Σωτήρας” (Drama Triangle) καθώς και πρακτικά εργαλεία ως συστατικά μιας ολοκληρωμένης συζήτησης accountability από κάτω προς τα πάνω.
Ενισχύθηκε ένα περιβάλλον ειλικρίνειας (Candor) και ανοικτής επικοινωνίας για την εποικοδομητική αντιμετώπιση των ζητημάτων.
Η Επίδραση.
Η συστηματική εφαρμογή του Accountability Program έθεσε τις βάσεις για έναν βιώσιμο μετασχηματισμό στον τρόπο που συνδέονται οι people managers με τις ομάδες τους και πώς μπορούν να κάνουν πιο παραγωγικές τις δύσκολες συζητήσεις.
Μέσω της αυτο-στοχασμού και της αυτο-επίγνωσης, οι εργαζόμενοι ενδυναμώθηκαν να αναγνωρίσουν τη θέση τους στο φάσμα της ευθύνης, δημιουργώντας έναν οδικό χάρτη για πιο υπεύθυνες συμπεριφορές.
Δημιουργήθηκε ένα δίκτυο ευθύνης (Accountability Network) και μια μαθησιακή κοινότητα (Learning Community) , όπου η εμπειρική μάθηση, η το μοίρασμα και ο ανοιχτός διάλογος ενισχύουν τη δέσμευση και τις ισχυρότερες ομάδες.
Η επιτυχής ολοκλήρωση και η εμπιστοσύνη στη μεθοδολογία οδήγησε στην επέκταση του έργου και στη δέσμευση της AIA για την εφαρμογή του σε όλο το ανθρώπινο δυναμικό, καταδεικνύοντας τη στρατηγική επένδυση του οργανισμού στην καλλιέργεια μιας κουλτούρας υπευθυνότητας και σύνδεσης.